Biolog, arkitekt,
forstkandidat, ingeniør, pædagog, skovhugger, kaospilot, folkeskolelærer,
oplevelsesdesigner, psykolog, geolog, naturvejleder, informatikassistent, skovløber,
grafiker, osv.
Hvis vi i
Afdelingen for Bæredygtig Udvikling skulle skrive alle vores titler på ét
visitkort, ville vi hurtigt løbe tør for plads. Og med de mange forskellige
uddannelsesmæssige baggrunde følger de respektive uddannelsers fagsprog,
forforståelse, arbejdsmetoder og mindset.
Vi har derfor været nødt til at tilpasse vores fælles
arbejdssprog løbende.
Indtil for ca. 10 år siden var vores målgruppe udelukkende
elever i folkeskolen og i gymnasiet og hovedparten af medarbejderne havde en
lærerfaglig eller naturvidenskabelig uddannelsesmæssig baggrund. Så vi talte om målgruppen som elever, det vi
gjorde var at undervise og metoderne vi benyttede os af var undervisning.
Men så skete
der noget, der gjorde, at vi var nødt til at tage vores indforståede fagsprog
op til revision. Vi fik nemlig udvidet vores målgruppe, så den nu også bestod
af børn i vuggestuer, børnehaver og fritidshjem. Og der blev ansat to pædagoger til at hjælpe
med at løfte opgaven.
I
pædagogkredse hedder det ikke undervisning og børnene bliver ikke kaldt elever.
Vi opdagede hurtigt, at det i den grad
skurede i ørene på pædagogerne, hvis vi brugte den gamle (lærer) ordbog, så vi
var nødt til at tilpasse vores fælles ordforråd, så den inkluderede alle
børnegrupperne og medarbejdernes forskellige uddannelsesmæssige baggrunde.
Der var en
del modstand fra lærer- og de universitetsuddannedes side mod at give køb på
elev/ undervisningsbetegnelserne, da man mente at ordene signalerede seriøsitet
og en høj fagfaglighed.
Det tog lidt
mere end et år at få implementeret en ny fællesbetegnelse for henholdsvis
målgruppen, processerne og indholdet af aktiviteterne.
Målgruppen
er blevet til børn og unge. I få tilfælde bruger vi stadig begrebet elever, men
så skal det være i en sammenhæng, hvor det er selve det, at der tale om børn i
en skolemæssig sammenhæng, der er essentielt.
Processen,
det vil sige den måde vi og børnene arbejder på, bliver i dag kaldt
facilitering og har sin oprindelse i innovationspædagogikken,
kaospilotuddannelsen og de akitektoniske arbejdsprocesser.
Det faglige
indhold har sit udspring i Naturvejlederuddannelsen, så indholdet i
aktiviteterne i dag bliver kaldt formidling.
Men vi har
stadig en lang række sprogforbistringer og (manglende fælles) forforståelser at
tage hånd om.
Ord som
læring, viden og kompetencer er det lang tid siden, vi har talt om i en
lærings- og erkendelsesmæssig sammenhæng, så de bliver brugt i flæng.
Det skurer
så frygteligt i mine ører, når jeg hører mine kolleger sig: ”Vi giver eleverne
læring, vi giver dem viden”.
Hvordan mon
folkeskolerne klarer opgaven med den fælles sprogbrug. Det tror jeg, jeg vil
forske lidt videre i!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar