mandag den 12. oktober 2015

At stille skarpt og se på egen praksis



Når vi tilrettelægger vores aktiviteter til børn og unge i Afdelingen for Bæredygtig Udvikling har vi i meget høj grad fokus på børnenes læringsudbytte. 

I løbet af et år er vi i kontakt med 100.000 børn og unge i alderen 0-18 år enten på en af Københavns natur- og miljøskoler, hjemme på skolen/institutionen eller et andet læringsrum, f.eks. ude under åben himmel. 

Vi har nogle andre arbejdsbetingelser end de fleste lærere, pædagoger har. Vi har en meget stor snitflade. Vi kender sjældent børnene og lærerne/ pædagogerne på forhånd og vi er ofte kun sammen i en kort periode, et typisk aktivitetsforløb varer som regel en tre-fire timer.

Vi har nogle andre styrker. Vi arbejder altid sammen som teams, hvor vi i fællesskab udvikler og afprøver nye aktiviteter. I langt de fleste tilfælde udvikler vi nye aktiviteter sammen med en række lærere og pædagoger og afprøver dem via pilotforløb. Vi arbejder systematisk med læringsmål, læreplaner, synlig læring, inklusion, elevinddragelse og ikke mindst med en systematisk evaluering og tilrettelse af aktiviteter.

Vores teams består af mennesker med en lang række forskellige uddannelsesmæssige baggrunde og de fleste har mere end én uddannelse med sig i baggagen. Og i de tilfælde, hvor det giver mening at inddrage mennesker med andre forudsætninger, som f.eks. skuespillere eller kunstnere, som vi oplevede det med Benthe Norheim på det første MIL seminar, så har vi ofte mulighed for det.

Med alle vores forskellige faglige baggrunde følger også faggruppernes fagsprog, forforståelse, arbejdsmetoder og mindset. Det er derfor, at jeg har sat fokus på vores fælles sprog. 

For at vi kan mødes i et fagligt fællesskab, skal der nogen gange hugges en hæl og klippes en tå. Vi har brug for at kunne trække på et fælles arbejdssprog og en fælles ordbog.


Vi har alle sammen i høj grad fokus på børnenes læring og fagfaglige udvikling og er fælles om at ville skabe de bedste læringsrum og aktiviteter for børnegruppen. Og det forpligter!  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar