Når vi tilrettelægger vores aktiviteter til børn og unge i
Afdelingen for Bæredygtig Udvikling har vi i meget høj grad fokus på børnenes
læringsudbytte.
I løbet af et år er vi i kontakt med 100.000 børn og unge i
alderen 0-18 år enten på en af Københavns natur- og miljøskoler, hjemme på
skolen/institutionen eller et andet læringsrum, f.eks. ude under åben himmel.
Vi har nogle andre arbejdsbetingelser end de fleste lærere, pædagoger
har. Vi har en meget stor snitflade. Vi kender sjældent børnene og lærerne/
pædagogerne på forhånd og vi er ofte kun sammen i en kort periode, et typisk
aktivitetsforløb varer som regel en tre-fire timer.
Vi har nogle andre styrker. Vi arbejder altid sammen som
teams, hvor vi i fællesskab udvikler og afprøver nye aktiviteter. I langt de
fleste tilfælde udvikler vi nye aktiviteter sammen med en række lærere og
pædagoger og afprøver dem via pilotforløb. Vi arbejder systematisk med
læringsmål, læreplaner, synlig læring, inklusion, elevinddragelse og ikke
mindst med en systematisk evaluering og tilrettelse af aktiviteter.
Vores teams består af mennesker med en lang række forskellige
uddannelsesmæssige baggrunde og de fleste har mere end én uddannelse med sig i
baggagen. Og i de tilfælde, hvor det giver mening at inddrage mennesker med
andre forudsætninger, som f.eks. skuespillere eller kunstnere, som vi oplevede
det med Benthe Norheim på det første MIL seminar, så har vi ofte mulighed for
det.
Med alle vores forskellige faglige baggrunde følger også faggruppernes
fagsprog, forforståelse, arbejdsmetoder og mindset. Det er derfor, at jeg har
sat fokus på vores fælles sprog.
For at vi kan mødes i et fagligt fællesskab,
skal der nogen gange hugges en hæl og klippes en tå. Vi har brug for at kunne trække
på et fælles arbejdssprog og en fælles ordbog.
Vi har alle sammen i høj grad fokus på børnenes læring og
fagfaglige udvikling og er fælles om at ville skabe de bedste læringsrum og
aktiviteter for børnegruppen. Og det forpligter!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar